Update Coronavirus Amicitia Reizen
Laatst gewijzigd: 09/02/2021

Het coronavirus houdt onze wereld nog steeds in haar greep. We weten niet hoe lang de situatie nog duurt.  Maar we willen allemaal wel heel graag op vakantie. Om u daarbij te helpen hebben we de belangrijkste informatie voor u verzameld. Wij baseren onze informatie op betrouwbare bronnen, zoals het RIVM, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Uiteraard in combinatie met brancheorganisatie ANVR en SGR.

Mijn voucher verloopt bijna, wat nu?
U kunt uw SGR voucher binnen één jaar na uitgifte inwisselen voor een andere reis. De nieuwe vertrekdatum mag ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan. Indien u geen nieuwe reis hebt geboekt en dat ook niet van plan bent en uw voucher (binnenkort) verloopt, betalen wij het voucherbedrag automatisch uit. U wordt hierover schriftelijk geïnformeerd. Bent u van plan om in de toekomst nog wel een reis bij Amicitia Reizen te maken, maar kunt of wilt u nu nog niet boeken? Dan kunt u er ook voor kiezen uw SGR voucher om te zetten in een Reischeque met een nieuwe geldigheid van 2 jaar.

Ik heb nog een corona voucher van een geannuleerde reis in 2020. Wanneer kan ik mijn geld terug krijgen?
Als de voucher 6 maanden of langer geleden is uitgegeven, is het mogelijk een schriftelijk verzoek voor restitutie bij ons in te dienen. Dit mag per post of via de e-mail, net wat u prettig vindt. Amicitia Reizen neemt uw verzoek in behandeling en zal u zo spoedig mogelijk terugbetalen.

Gaat mijn geboekte reis door?
Onze beslissingen voor reizen nemen we op basis van de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarnaast hebben we regelmatig contact met tal van onze partners in het buitenland, zoals rederijen, hotels en vervoersmaatschappijen. De veiligheid en gezondheid van u als passagier staat voorop. Van het grootste belang is dat u van ons weet, dat wij ons laten leiden door de onafhankelijke reisadviezen van Buitenlandse Zaken. Het reisadvies is per land of per regio verschillend en wijzigt regelmatig. Naast het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben we ook te maken met de maatregelen die door de overheid van een land worden getroffen. Het is best mogelijk dat er t.z.t. gereisd kan worden naar gebieden waar nu nog een negatief reisadvies voor geldt. Wij houden de situatie nauw in de gaten.
Klik hier voor de Reisadviezen van Buitenlandse Zaken.
Klik hier voor de maatregelen per land.
U kunt uw vraag ook stellen aan een van onze reisadviseurs.

Is het wel verstandig om mijn aanbetaling of restantbetaling te doen zolang ik nog niet zeker weet of mijn reis doorgaat?
Op dit moment weten we niet hoe de situatie zich gaat ontwikkelen. Die wijzigt immers per dag. We volgen de ontwikkelingen op de voet en zullen daar waar nodig gepaste maatregelen treffen. We vragen u om de normale betalingsvoorwaarden te hanteren, en uw aanbetaling of restantbetaling gewoon te voldoen conform de spelregels. De betalingsvoorwaarden staan immers los van de annuleringsvoorwaarden.

Wat betekent het voor mij als mijn vakantie vanwege een negatief reisadvies wordt geannuleerd?
Wanneer Amicitia Reizen de reis annuleert, bent u uw geld niet kwijt. Bij alle reizen in 2021 krijgt u de door u betaalde reissom teruggestort op uw bankrekening (en géén voucher) in het geval dat uw reis vanwege coronamaatregelen geen doorgang vindt.

Welke maatregelen kan ik verwachten tijdens mijn reis?
Tijdens de afgelopen zomer hebben we de trossen losgegooid voor o.a. cruises door Nederland. Hierbij zijn we gewend geraakt aan nieuwe corona protocollen aan boord. Daar is door onze passagiers positief op gereageerd. De rederijen hanteren protocollen en regels die enerzijds uw reis nog veiliger maken en anderzijds zo soepel mogelijk worden gerealiseerd. De regels die tot nu toe gehanteerd worden zijn o.a.:

  • De maaltijden worden persoonlijk aan tafel uitgeserveerd i.p.v. zelfservicebuffet.
  • Indien de 1,5 meter (bijv. tijdens het wandelen) aan boord niet gerealiseerd kan worden is het dragen van een mondkapje verplicht, zodra u aan tafel zit, in de salon gezellig een kopje koffie drinkt of tijdens uw verblijf in uw kamer of suite mag het mondkapje worden afgedaan.
  • Indien de 1,5 meter aan boord op bepaalde locaties niet gerealiseerd kan worden, wordt u geattendeerd op de looproutes met eenrichtingsverkeer.
  • Uw temperatuur wordt dagelijks gemeten door een medisch deskundige.

We hanteren spelregels wanneer het nodig is. Maatregelen en reisadviezen veranderen regelmatig. We passen ons aan aan de omstandigheden en versoepelen wanneer het kan. Wij doen ons best u in de reisbescheiden hier zo uitgebreid mogelijk over te informeren. Zodra de informatie bekend is, publiceren wij het protocol sowieso ook bij de desbetreffende reis op onze website.

Wat moet ik doen als ik niet meer op reis wil en dus annuleer?
In het geval de cliënt annuleert gelden de annuleringsvoorwaarden. Indien de reisorganisatie de reis annuleert, ontvangt u de betaalde reissom retour. Voor de specifieke voorwaarden verwijzen wij u naar de desbetreffende reis op onze website.

Ik heb een reis geboekt. Welke maatregelen zijn van toepassing en wat moet ik doen?
U dient sowieso te beschikken over een geldig reisdocument. Afhankelijk van de bestemming kan dat een ID-kaart of een geldig paspoort zijn. In en na coronatijd mogelijk ook een bewijs van vaccinatie, een gezondheidsverklaring of negatieve PCR-test. Momenteel zitten we wereldwijd in de vaccinatiefase. Afhankelijk van de ontwikkelingen kunnen de maatregelen uitgebreid dan wel versoepeld worden. Voor specifieke informatie verwijzen wij u naar de desbetreffende reis op onze website. Maatregelen en reisadviezen veranderen immers dagelijks. De cliënt blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het in het bezit hebben van de juiste reis- en gezondheidsdocumenten.

Heeft u reisplannen voor 2021?
Momenteel zijn wij bezig met het samenstellen van ons reisaanbod voor 2021. Zodra hierover meer bekend is, zullen wij u hier uiteraard over informeren.

Wacht u liever nog even om definitief te boeken maar heeft u wel interesse mee te gaan wanneer het weer kan?
Dan adviseren we u een optie af te sluiten voor de reis van uw voorkeur. Neemt u gerust even contact op met een van onze reisspecialisten op 078-6845353. Zij noteren uw naam graag als optie op één van onze cruises. U kunt ook online via ons optieformulier een optie afsluiten. Het verplicht u nog tot niets, maar tegelijkertijd bent u er wel zeker van dat u mee kunt. De ervaring leert ons dat de mooiste kamers en suites vaak als eerste worden geboekt.

Heeft u nog andere vragen of wenst u advies?
Amicitia Reizen heeft inmiddels meer dan 50 jaar ervaring. We kunnen u dus deskundig adviseren. Echter deze corona situatie is ook voor ons nieuw. We zien er naar uit dat er weer veilig en vertrouwd gereisd kan worden. U mag van Amicitia Reizen verwachten dat we u zo goed mogelijk informeren. Wij actualiseren onze website dagelijks met nieuwe informatie.

Heeft u liever persoonlijk contact? Schroom dan niet en bel dan met een van onze reisspecialisten op 078-6845353. We wijzen u graag de weg.

Amicitia Reizen

Elise de Pater
Teamleider Touroperating

Brochure aanvragen